Ha erényes vagyok, akkor az erényes emberek minimum tisztelettel, vagy akár szeretettel fognak felém fordulni. A korrupt vagy gonosz emberek talán tisztelni fognak, de biztos, hogy nem fognak szeretni.
Tehát erényesnek lenni és elutasítani a szeretet követelését a legjobb módja annak, hogy más erényes emberekre lelj. Ha erényes vagy és nem követelőző, akkor más erényes emberek természetes módon meg fognak találni. Az erény, ami nem erőszakolja magát másokra, mágnesként vonzza a jóságot és taszítja el a korrupciót.
Az igaz erény gyakorlati eredménye az alapvető önvédelem.
Ha a részvényügynököm folyamatosan 30% profitot termel nekem a befektetésemből, van bármekkora mennyiségű pénz, amit nem fogok odaadni neki, ami nem szükséges a létfenntartásomhoz?
Természetesen nincs, mivel tudom, hogy mindig többet fogok visszakapni, mint amennyit adok.
Ugyanez a helyzet az igazi szeretettel.
Ha erényes vagyok, akkor elkerülhetetlenül pozitívan fogok hozzáállni más erényes emberekhez – és minél erényesebbek, annál inkább fogom szeretni őket. Az energiám, időm és erőforrásaim a rendelkezésükre fognak állni, mert tudom, hogy nem fognak kihasználni, és viszonozni fogják a nagylelkűségemet.
Ha te és én pénzt adtunk kölcsön egymásnak az évek során, és mindig visszafizettük a tartozásunkat, akkor amikor legközelebb kölcsönért folyamodsz hozzám, igazságtalan lenne azt mondanom, hogy nem adok kölcsön, mivel úgy gondolom, hogy nem fogod visszafizetni. A folytonos és töretlen becsületességed pénzügyi dolgokban kötelességet hozott létre bennem. Ez nem azt jelenti, hogy muszáj kölcsönadnom neked. Ez nem azt jelenti, hogy bármikor kölcsön kell adnom, amikor csak kérsz, azonban nem állíthatom igazságosan azt, hogy az ok, amiért nem adok kölcsön, az a hitem, hogy nem fogod visszafizetni.
Ugyanígy, ha 20 éven keresztül házasok voltunk és soha nem voltam hűtlen, igazságtalan lenne rögtön hűtlenséggel vádolnod, ha egy nő fölhív, aztán leteszi a telefont.
Egy elsődleges taktika arra, hogy mesterséges és igazságtalan kötelességeket teremtsünk másokban, hogy anélkül követeljük a pozitív véleményüket rólunk, hogy hajlandóak volnánk kiérdemelni azt. Ennek a leghatásosabb módja, ha mi magunk vélekedünk pozitívan a másik emberről, amit nem érdemelt ki – hogy azt állítsuk, hogy szeretjük őt.
Ha az elmúlt 20 évben alig fizettem vissza a kölcsönöket, amit kértem tőled, tökéletesen indokolt, hogy elutasíts egy újabb kölcsönt. Ekkor felmérgesedhetek, igazságtalannak nevezhetlek és követelhetem, hogy kezelj úgy, mintha megbízható lennék, de aligha lenne erényes tőled, ha eleget tennél a kívánságaimnak. Igazából tisztességtelen és igazságtalan lenne, ha figyelmen kívül hagynád a megbízhatatlanságomat, mert akkor úgy tennél, mintha nem lenne különbség aközött, aki visszafizeti a kölcsönöket, és aközött, aki nem.
Amikor erényesen viselkedünk másokkal, megteremtjük a jóakarat tartalékát, amiből később meríthetünk, mint amikor a bankba tesszük a megtakarításunkat. Viselkedhet valaki tökéletlenül és még mindig lehet méltó a szeretetre, mint ahogy egy ember néha megehet egy cukorkát és még mindig egészséges marad, de általánosságban minden diszciplínában megkövetelt a következetesség. Attól még nem leszek profi kosaras, ha ezerből egyszer sikerül bedobnom a labdát!
Ha megbízhatóan viselkedek, nem kell kérnem, hogy bízz bennem – és nem is volna bölcs dolog ezt kérnem tőled. Vagy önként bízol bennem, ami azt jelenti, hogy tiszteled a becsületes és következetes viselkedést, és igazságosan reagálsz azokra, akik jót cselekednek, vagy nem fogsz bennem önként bízni, ami azt jelenti, hogy nem reagálsz igazságosan a megbízható viselkedésre, és te magad sem vagy megbízható.
Ha azonban azt követelem tőled, hogy bízz bennem, akkor a hamisítás és a rablás összetett számításait végzem.
Az első dolog, amit megpróbálok tenni, az az, hogy kiderítem, tudsz–e bármit a bizalomról. A második az, hogy kiderítem az önbizalmad és az önbecsülésed szintjét. A harmadik dolog kitalálni, hogy tudsz–e bármit az integritásról.
Egy támadó mindig a leggyengébb rést próbálja megtalálni a páncélodon. Ha bizalmat követelek tőled, és beleegyezel abba, hogy ezt megadd nekem – bármiféle megelőző bizonyíték nélkül – akkor tudni fogom, hogy nem tudsz semmit a bizalomról. Hasonlóképpen, ha nem követeled azt, hogy kiérdemeljem a bizalmadat, akkor tudom, hogy kevés az önbizalmad és önbecsülésed. Ha hajlandó vagy úgy bánni velem, mintha megbízható lennék, amikor nem vagyok az, akkor tudom, hogy nagyon keveset tudsz az integritásról.
Ez mindent elmond nekem a múltadról. Ez elárulja, hogy gyermekkorodban soha nem bántak veled tisztelettel, soha nem tanították meg neked, hogy az embereket független mérce alapján ítéld meg, és akármikor, amikor megpróbáltál kiállni magadért, a családod megtámadott téged.
Más szóval, tudni fogom, hogy könnyű préda vagy.
Képtelen vagyok kötelességet teremteni benned, ha nem fogadod el azt, hogy igazságosan bántam veled a múltban. Mint mindig, sokkal könnyebb meggyőzni egy gyenge embert arról, hogy igazságosan bántál vele, mint ténylegesen tisztességesen és következetesen bánni az emberekkel. Ha meg tudlak győzni arról, hogy a múltban becsületesen bántam veled, akkor "tartozol" nekem a bizalmaddal és a tiszteleteddel a jelenben.