#Klasszikus liberalizmus
#libertarianizmus
#anarcho-kapitalizmus
#osztrák közgazdaságtani iskola
logo
Stefan Molyneux

Az igazság útján

Az illúziók zsarnoksága

Egy hasznos gyakorlat

Így közvetlenül elküldheted az ebook olvasódnak is az esszét
FIGYELEM!

Ez egy fejezet Stefan Molyneux Az igazság útján című könyvéből! Ha szeretnéd a többi fejezetet is elolvasni, használd a képernyő sarkában található tartalomjegyzék gombot. A teljes könyv ingyenes letöltéséhez vagy a nyomtatott verzió megvásárlásához kattints a borítóra.

Stefan Molyneux: Az igazság útján

Ülj le a szüleiddel és kérdezd meg őket arról, hogy mi Madagaszkár fővárosa, vagy akármilyen jelentéktelen dologról, amit valószínűleg nem tudnak. Nagy valószínűséggel mosolyogni fognak, megrázzák a fejüket és azt mondják: "Nem tudom." Nem fogják elkerülni a kérdést, és boldogan segíteni fognak megkeresni a választ.

Miután megállapítottátok, hogy mi Madagaszkár fővárosa, kérdezd meg tőlük: "Mi a jóság?"

Teljes mértékben garantálom, hogy a hangulat abban a pillanatban megdermed a szobában, hatalmas feszültség lesz úrrá, és a szüleid – és valószínűleg te is – érezni fogtok egy nagyon erős vágyat arra, hogy témát váltsatok vagy elhessegessétek a kérdést.

Miért van ez? Miért van az, hogy amikor megkérdezed a szüleidtől, hogy mi az a jóság, a feszültség a szobában a tetőfokára hág?

Ugyanazért, amiért Szókratésznek bemutatták a bürök nevű gyilkos elixírt.

Rémítő a "Mi a jóság?" kérdéssel való szembenézés, mivel a tekintélyfigurák a felsőbbrendű tudásukra alapoz¬zák a követelésüket a jogra, hogy elmondják nekünk, mit kell tennünk. Ha elhatározzuk, hogy karatézni tanulunk, egy karatemester ítéletének vetjük magunkat alá. Ha megbetegedünk, egy doktor ítéletének vetjük magunk alá, aki nagyobb tudással rendelkezik azon a téren. Más szóval, amikor nem rendelkezünk elegendő tudással, azokhoz fordulunk, akik azt állítják, többet tudnak nálunk.

A szüleink az ő etikai ismeretükre alapozva, nem pedig a szülőségükből fakadó hatalmukra hivatkozva tartanak igényt a jogra, hogy útbaigazítsanak minket a jó és rossz világában. Apáink nem azt mondták nekünk: "Engedelmeskedj, vagy megverlek." Bár ez a szörnyű mondat egyszer elhagyhatta a szájukat, de az erkölcsi alapjuk az, hogy engedelmességgel tartozunk nekik, akár egy adósság, és ebből adódóan büntethetőek vagyunk, ha nem nyújtjuk nekik ezt. A "tiszteljed a te atyádat és a te anyádat" egy állandó erkölcsi útmutató világszerte, vallásos és világi tekintetben egyaránt. A szüleink iránt érzett megbecsülés alapja az ő felsőbbrendű tudásuk és erényük gyakorlása, máskülönben a "becsület" szó elveszítené értelmét. Ha börtönbe kerülünk, engedelmeskedünk a börtönőrnek, de nem azért, mert "megbecsülést" érzünk irántuk. Ha egy tolvaj kést szorít a bordánkhoz, átadjuk neki a pénztárcánkat, de nem azért, mert tiszteljük, hanem mert azzal az erővel rendelkezik, amellyel képes bántani minket.

A "becsület" szó használatával a szülők követelik a hűségünket az ő felsőbbrendű tudásukra és gyakorlati erényükre hivatkozva.

Jelenleg, a család alapvető "etikája" – a felnőttek hatalmának teljes alapja – az, hogy a szülők tudják, mi a jó és rossz, a gyermekek pedig nem. Egy hasonlattal élve a szülők az orvosok, míg a gyermekek a betegek. A szülők megkövetelik a hatalmat, hogy elmondják a gyermeküknek azt, hogy mit tegyenek, ugyanazon okból kifolyólag, ami miatt a doktor megköveteli a hatalmat, hogy elmondja a betegnek, mit tegyen – az előbbi felsőbbrendű tudása és az utóbbi viszonylagos tudatlansága.

Ha nem érzed magad jól, így egy orvos kezelésére bízod magad és az ő útmutatásait követed, de úgy találod, hogy nem javul az állapotod, hanem sokkal inkább rosszabbodik, bölcs dolog lenne leülni a doktorral és felülvizsgálni a képességeit, főképp, ha valami okból kifolyólag nem rendelkezel a lehetőséggel, hogy orvost válts.

Mivel az utasításait követve a helyzeted rosszabbodik, meg kell kérdezned: "Miért kellene az ön utasításait követnem?"

Logikus lenne először is megkérni a doktort, hogy mutassa meg a bizonyítványait. Utána következhet az, hogy megkérdezed, mi az ő definíciója az egészségről, hogy biztos legyél abban, hogy mindketten ugyanazon az oldalon vagytok. Aztán folytatnád, hogy leáss sokkal specifikusabb kérdésekre a betegséged és az emberi testről való tudásának természetével kapcsolatban, a betegséged megértése, valamint a módszer kapcsán, ami alapján kiválasztotta a gyógymódot.

Ez az a beszélgetés, amit muszáj lejátszanod a szüleiddel az erkölcs természetére és az ismeretre vonatkozóan, amivel ők rendelkeznek ezen a területen. A szüleid voltak a te erkölcsi doktoraid, miközben felnőttél. Amennyiben felnőttként boldog és egészséges vagy, tele vidámsággal és mély, jelentőségteljes kapcsolatokkal, még akkor is megéri megvizsgálni a szüleid tudását, hiszen egyszer talán neked is lesz gyermeked, és te leszel az ő "doktora."

Ha viszont boldogtalan és hiányos életet élsz felnőttként, akkor létfontosságú, hogy felülvizsgáld a szüleid etikai ismereteit. Ha a diétádat egy sarlatán állította össze, akinek ötlete sincs arról, hogy mit csinál, soha nem leszel egészséges addig, amíg az ő utasításait követed, mivel az ember soha nem juthat el véletlenszerűen az igazsághoz.

Ha egy őrült doktornak tetteti magát, a betegei pedig a bizonyítványa felmutatását kérik, ő mosolyogni fog, széttárja a kezeit és azt mondja, "Természetesen nincs semmilyen papírom." Az ismerete és papírjai hiányosságára vonatkozó nyitottsága megalapoz egyfajta relatív ártatlanságot.

Viszont amikor a beteg a doktor iratait kéri, és a doktor kikerüli a választ, vagy ellenségessé, elutasítóvá válik, akkor a "doktor" valamilyen szinten nyilvánvalóan tisztában van a tetteivel. Egy ember, aki gyilkosságot követ el egy rendőrőrsön, kiérdemelheti az őrült jelzőt; egy ember, aki titokban gyilkol és elrejti a holttestet, nyilván képes az erkölcstelen racionális gondolkodásra, tehát nem nyilvánítható őrültnek.

Az a tény, hogy a szüleid majdhogynem mindent megtennének azért, hogy kikerüljék a kérdést: "Mi az a jóság?", a legbeszédesebb információmorzsa, amit birtokolhatsz. Ez az a tény, ami szélesre tárja a kultúra ketrecének ajtaját. Ez az a rettenetes tudás, ami felszabadít.

Nem csak a szüleid tanulmányozásából fogsz hasznot húzni. Ugyanúgy leülhetsz a pappal és megfigyelheted a viselkedését, amikor kérdéseket teszel fel neki Isten természetével kapcsolatban (ez vallásos szülőkkel is egy hasznos beszélgetés). Ha kitartó vagy, és tájékozódsz előtte a témában, hamar észre fogod venni, hogy a papnak nincs biztos tudása Isten létezésével kapcsolatban – és nagyon kényelmetlenül fogja érezni magát, illetve agresszíven fog viselkedni, ha kitartasz a vitában – amit muszáj megtenned.

Helytelen–e egy papnak azt mondania, hogy csak azért hisz Istenben, mert "úgy érzi?" Az igazság szempontjából nem egészen – a becsületesség szempontjából abszolút.

Az alapvető probléma nem az, hogy a pap világnézete igazolásaként használja a "hit" érzelmi irracionalitását, hanem sokkal inkább az, hogy Isten létezése objektív tényként volt elédtárva, és az, hogy számodra nem volt megengedve ugyanaz a kritérium a "tudáshoz."

A valótlanság e két oldala, melyet gyermekkorodban a fejedbe véstek, kulcsfontosságú a felsza¬ba¬du¬lásodhoz felnőttként.

Oszd meg ezt a bejegyzést:
Book Cover 0Book Cover 1Book Cover 2Book Cover 3Book Cover 4Book Cover 5
Book Cover 0Book Cover 1Book Cover 2Book Cover 3Book Cover 4Book Cover 5
Book Cover 0Book Cover 1Book Cover 2Book Cover 3Book Cover 4Book Cover 5
Book Cover 0Book Cover 1Book Cover 2Book Cover 3Book Cover 4Book Cover 5
Book Cover 0Book Cover 1Book Cover 2Book Cover 3Book Cover 4Book Cover 5
Book Cover 0Book Cover 1Book Cover 2Book Cover 3Book Cover 4Book Cover 5
Book Cover 0Book Cover 1Book Cover 2Book Cover 3Book Cover 4Book Cover 5
Book Cover 0Book Cover 1Book Cover 2Book Cover 3Book Cover 4Book Cover 5
Book Cover 0Book Cover 1Book Cover 2Book Cover 3Book Cover 4Book Cover 5
Book Cover 0Book Cover 1Book Cover 2Book Cover 3Book Cover 4Book Cover 5
Book Cover 0Book Cover 1Book Cover 2Book Cover 3Book Cover 4Book Cover 5