#Klasszikus liberalizmus
#libertarianizmus
#anarcho-kapitalizmus
#osztrák közgazdaságtani iskola
logo
Táborszki Bálint, Richard M. Ebeling, Jeffrey A. Tucker, Ryan McMaken, Jeff Deist, Philipp Bagus, Jörg Guido Hülsmann, Roberto Ledezma, José Niño és Iván Carrino

De mi az a neoliberalizmus?

Ryan McMaken:

Mises a neoliberálisok ellen

Így közvetlenül elküldheted az ebook olvasódnak is az esszét
FIGYELEM!

Ez egy fejezet Táborszki Bálint De mi az a neoliberalizmus? című könyvéből! Ha szeretnéd a többi fejezetet is elolvasni, használd a képernyő sarkában található tartalomjegyzék gombot. A teljes könyv ingyenes letöltéséhez vagy a nyomtatott verzió megvásárlásához kattints a borítóra.

Táborszki Bálint, Richard M. Ebeling, Jeffrey A. Tucker, Ryan McMaken, Jeff Deist, Philipp Bagus, Jörg Guido Hülsmann, Roberto Ledezma, José Niño, Iván Carrino: De mi az a neoliberalizmus?

A „neoliberalizmus” átható gonoszságáról szóló esszéjében George Monbiot hasonló fogalmi zavart tanúsít, mint Philip Mirowski a More Heat than Light: Economics as Social Physics, Physics as Nature’s Economics könyvében.

Mirowski könyvének hosszú bírálatában Philipp Bagus megjegyzi, hogy Mirowski jogosan kritizálja a neoklasszikus közgazdaságtan – beleértve a chicagói iskola – megannyi elemét. Mirowski azonban bajba keveredik, amikor a közgazdaságtan bölcseleti iskoláinak széleskörűbb ismeretét kell tanúsítania. Mirowski vagy lustaságból, vagy tudatlanságból képtelen megkülönböztetni a Chicagói iskolát és az Osztrák iskolát, hogy egy példát hozzak. Továbbá, ahogy Bagus megjegyzi, a különbség a Chicagói iskola és az Osztrákok között igen jelentős olyan kérdésekben, mint a spontán rend, a vállalkozás, az állami tervezés, a „hatékonyság,” az üzleti ciklusok és sok más téma. Ezek a különbségek jókora nézeteltéréseket teremtenek a támogatott politikai intézkedések és általánosságban a világnézet területén.

Az olvasó minderről a legkevésbé sem értesülne Mirowski olvasása – vagy ami azt illeti, Monbiot olvasása – után, aki egyszerűen „neoliberálisnak” bélyegez mindent, ami nem az Eduard-Berstein-féle demokratikus szocializmus.

Ez azonnal nyilvánvalóvá válik, amikor Monbiot úgy beszél Ludwig von Misesről és Milton Friedmanről, mintha ideológiailag többé-kevésbé megkülönböztethetetlenek lennének. Monbiot úgyszintén azt sugallja, hogy a Mont Pelerin Társaság álláspontja lényegében misesiánus, mivel Monbiot azzal kezdi a Társaság taglalását, hogy rámutat arra, hogy Mises volt az egyik alapító.

Frakciók a Mont Pelerin Társaságban

A valóságban természetesen Misest egyhamar nyugtalanság töltötte el a MPT kapcsán a jelentős ideológiai különbségek miatt a laissez-faire liberálisok (nevezetesen Mises) között és az olyan neoliberálisok között, mint Ludwig Erhard. Jörg Guido Hülsmann megjegyzi az „A neoliberálisok ellen” esszéjében:

A tagok nagyon jól tudták, hogy a Mont Pelerin Társaságban igen különböző orientálódású tagok élnek együtt. Ez még az újonnan érkezőknek is nyilvánvaló volt. Ennek egy példája Jean-Pierre Hamilius, egy fiatal üzleti és közgazdaságtani professzor Luxembourgból, akit Mises levelezés által ismert. Hamilius a közelmúltban fedezte fel a klasszikus liberalizmus irodalmát, amit falni kezdett és lefordított franciára és németre. Mises meghívatta a Mont Pelerin Társaság 1953-as seelisbergi gyűlésére. Hamilius azonnal felfigyelt arra, hogy a társaság „különböző csoportokra és klánokra” oszlik az ideológiai orientáció és a nyelv mentén. Ő Mises, Hazlitt, Morley, Fertig és Miller amerikai csoportjához érezte magát a legközelebb. Más résztvevőktől, akik nem tudták, hogy Misesen keresztül kapta a meghívóját, azt hallotta, fenntartásokkal kezelik a „régi gárdát (Mises, Hayek, …)”, akiket néha a „régi konzervatívoknak” is neveztek. A fiatal luxembourgi professzor buzgón jegyzetelt és vitatta meg az intervencionista terveit a különböző tagoknak, akik még nem voltak a régi gárda részei. Így John van Sickle azt javasolta, hogy adóztassák meg a gazdag örökösöket, Wilhelm Röpke a háztulajdonosoknak adott állami támogatások pártolta és Otto Veit amellett érvelt, hogy a magas adók nem tántorítanák el a vállalkozókat attól, hogy dolgozzanak.

Monbiot mindezt figyelmen kívül hagyja és egyáltalán semmi különbséget nem tesz a harmadikutas intervencionisták között – akikről Hülsmann alapján Mises úgy vélekedett, hogy „aligha voltak jobbak, mint a szocialisták, akik ellen egész életében küzdött” – és a laissez-faire libertáriusok között.

Meglehet, egy újságíró, mint Monbiot, azt feltételezi, hogy ezek a nézeteltérések csupán személyes konfliktusok, de mindenki tudja, aki tényleges közgazdaságtani képzésen esett át, hogy abszurdum egyazon kategóriába sorolni azokat, akik támogatják a jegybankrendszert és azokat, akik ellenzik azt.

Természetesen az egyik legnyilvánvalóbb és legnagyobb törésvonal a neoliberálisok és a tényleges liberálisok között a központi bankról alkotott ellentétes nézeteik. Ezek a nézeteltérések pedig jókora eltérést idéznek elő az üzleti ciklusok és a monopóliumok kérdéskörében.

Úgy tűnik, mindennek kapcsán Monbiot a boldog tudatlanság állapotát élvezi. Az esszéjében Monbiot (helyesen) megállapítja, hogy a neoliberalizmus jelentős szerepet játszott a 2008-as pénzügyi összeomlásban, de ezt követően neoliberálisnak bélyegzi Ludwig von Misest, azt jelezve, hogy Monbiot nem tudja, hogy Mises és a szellemi örökösei teljes mértékben ellenzik a neoliberális nézeteket az üzleti ciklusokról és a recessziókról, illetve a jegybankok által betöltött szerepről ilyen krízisek esetén. Vajon tudja-e egyáltalán Monbiot, hogy a neoliberálisok elutasítják Mises és az osztrák iskola nézőpontját a Nagy Gazdasági Világválság okairól? Ezek nem apró személyes nézeteltérések, hiszen az, ahogyan az ember a Nagy Gazdasági Világválságra tekint, hatalmas mértékben befolyásolja, hogy miként tekint napjaink gazdasági válságaira.

Ezek a tévedések segítenek megmagyarázni, hogy Monbiot számára a neoliberalizmus miért egyszerűen a „szabadpiaci kapitalista” kódneve, annak ellenére, hogy a neoliberálisok Erhardtól Friedmanig (ahogyan azt Mises megjegyezte) a gazdaságba való állami beavatkozások igen hosszú listáját támogatják.

Ha az ember azonban készpénznek veszi Monbiot szavait, akkor azt hinné, hogy napjainkban Mises nézetei diadalmaskodtak, és a rezsimek mindenhol egyre kevésbé intervencionisták, csökkentik az adókat és általánosságban a szabadpiaci radikálisok dominálják őket. Monbiot azt állítja, hogy az angol Munkáspárt és az amerikai Demokrata Párt „egyszer a baloldal pártjai voltak”, napjainkban azonban eltérítették őket a jobboldali, szabadpiaci, laissez-faire fanatikusok.

Talán Monbiot egyszerűen nem vette észre, hogy amit egyszer „baloldalinak” tartottak, mint az állami egészségügy, az állami nyugdíj és a vállalkozás széleskörű szabályozása minden szinten, mostanra egyszerűen a mainstream, és többé nem a baloldali utópisták elérhetetlen álma.

Vagy talán Monbiot azt képzeli, hogy az Egyesült Államok valamiféle szociáldarwinista szabadpiaci mindenki-mindenki-ellen rendszer, miközben a valóságban az Egyesült Államok hatalmas jóléti állammal bír és több állami pénzt költ az egészségügyre, mint három országot leszámítva bármelyik?

Monbiot nosztalgikus pesszimizmusa

Monbiot elénk tárja a társadalmi gondok listáját, amit a képzeletbeli hard-core laissez-faire non-intervencionizmus diadalma okozott:

[A neoliberalizmus] a krízisek figyelemre méltó választékában játszott jelentős szerepet: a 2007-8-as gazdasági válság, a vagyon és a hatalom offshore-olása, amelybe pusztán bepillantást nyújtanak a Panama-akták, az állami egészségügy és oktatás lassú összeomlása, a gyermekszegénység visszatérése, a járványos magányosság, az ökoszisztémák összeomlása, Donald Trump felemelkedése. De úgy reagálunk ezekre a krízisekre, mintha felbukkanásuk elszigetelt jelenség volna, látszólag figyelmen kívül hagyva, hogy mindegyiket ugyanaz a koherens filozófia katalizálta vagy súlyosbította; egy filozófia, aminek van – vagy volt – egy neve. Mi volna nagyobb hatalom, mint a név nélküli munkálkodás?

A „járványos magányosságot” leszámítva – amit úgy tűnik, rá lehet kenni arra, hogy túlságosan alacsonyak az adók – Monbiot semmi linket vagy dokumentációt nem biztosít a gyermekszegénység „visszatéréséhez”, „az ökoszisztémák összeomlásához” vagy a többi gondhoz. A gyermekszegénység pontosan melyik időszakhoz viszonyítva tér vissza? A tizenkilencedik századhoz? Ez egy nevetséges kijelentés, mint ahogy az is, hogy a szegénység súlyosabb Latin-Amerikában napjainkban, mint 50 évvel ezelőtt, mielőtt a szabadpiacpártiak állítólag kiterjesztették a világszintű halálos ölelésüket. Azért omlanak össze az ökoszisztémák, mert az elmúlt évtizedekben diadalmat aratott a neoliberalizmus? Monbiot nyilvánvalóan nincsen tisztában azzal, hogyan nézett ki a Cuyahoga folyó 50 évvel ezelőtt.

Ami azt illeti, Monbiot esszéjét olvasva elfogott az érzés, hogy valahol már találkoztam ugyanezzel a dologgal. És akkor eszembe jutott: Monbiot ugyanazt a világnézetet és ideológiát képviseli, mint Ferenc pápa. A ferenci nézet kegyetlenül pesszimista és elköteleződött a nézet mellett, miszerint minden egyre csak rosszabbodik folyton és mindenhol. Monbiot továbbá osztani látszik Ferenc pápa alátámaszthatatlan nézetét, miszerint a világgazdaságot alapvetően a lényegében szabályozatlan piacok dominálják. Ahogyan azt megjegyeztem Ferenc pápa nézeteiről 2015-ben:

Ferenc pápa szerint a világ közel áll ahhoz, hogy teljesen összeomoljon körülöttünk. A szegények egyre szegényednek, állítja. A gazdagok és a szegények közötti egyenlőtlenség rosszabb, mint valaha, mondja. A szennyezés betegebbé tesz minket, mint valaha voltunk, sugallja. És az emberi élet fenntartásának alapvető feltételei elérhetetlenebbé válnak, mint valaha. Ezek az állítások egy bizonyos célt szolgálnak: hogy illusztrálják, hogy az iparosodás és a piacgazdaságok (amik modern jelenségek) az okai ezeknek a társadalmi és környezeti gondoknak. […] Miközben olyan képet fest a világról, ami Ferenc pápa szerint „egy hatalmas szemétkupachoz” hasonlít, figyelmen kívül hagyja az empirikus adatok elsöprő mennyiségét, amelyekkel bebizonyítható, hogy az állításai egyszerűen és tényszerűen hibásak.

A neoliberalizmus alatt részleges győzelmet arat a szabadpiac

A laissez-faire liberálisoknak a marxistákkal ellentétben nem kell kijelenteniük, hogy a dolgok rosszabbra fordulnak, ha csak részlegesen alkalmazzák az ideológiájukat. Például amikor a gyakorlatba ültetik a marxizmust, általában megfigyelhető az életszínvonal romlása. Ez megtörtént Lenin alatt, akinek – hogy elkerülje a tömeges éhezést – gyorsan visszavonulót kellett fújnia és be kellett vezetnie az Új gazdaságpolitikát, teret adva némi piaci tevékenységnek a szovjet gazdaságon belül. A színtiszta marxista szemében a „tiszta” marxista gazdaság kudarca abban keresendő, hogy a marxizmust nem alkalmazták eléggé. Azaz ha hagyják, hogy fennmaradjon a régi burzsoá társadalom bármennyi maradványa, a marxizmus nem fog működni. Csak a totális és tiszta marxizmus fogja jobbra fordítani a dolgokat.

A laissez-faire liberálisoknak sosem kellett effélét állítaniuk, hiszen a szabadabb piacok felé való csupán részleges mozgásról is megmutatható, hogy ceteris paribus növeli az életszínvonalat. Kétségtelen, hogy ez történt Kína esetében Mao után és Kelet-Európában a Szovjetunió után. Egyik helyen sem alkalmazták „teljesen” a liberalizmust, hiszen manapság is különböző fokú állami beavatkozások és állami monopóliumok dominálják mindkét területet. Ezt Latin-Amerikában is láthatjuk, ha összevetjük Chilét és Venezuelát. A legélénkebb fantáziával sem tekinthető szabadpiaci rezsimnek sem Chile, sem Venezuela. A különbség a két ország gazdasági szabadsága között azonban igen jelentős.

A neoliberalizmus számtalan hibája

Az, hogy a neoliberalizmus támogatja a jegybankrendszert, a hatalmas vállalati mentőcsomagokat és a szabályozó államot, valóban károkat okoz és jelentős mértékű szegénység forrása. Ezek a neoliberális intézkedések hozzájárulnak az üzleti ciklusokhoz, miközben megjutalmazzák a politikailag előnyben részesített cégeket és iparágakat az egyszerű adófizetők kontójára.

Azonban olyan publicisták, mint Monbiot mindezt fordítva látják. A probléma a neoliberalizmussal nem az, hogy a mozgalom olyan hatalmas monopolistákat támogat, mint a jegybankok és a kedvenc kimentett kereskedelmi bankjaik. A világ monbiotjai számára a probléma a túl sok állam által biztosított gazdasági térfél ahhoz, hogy az emberek vállalkozzanak, innováljanak vagy éljenek a szabadságukkal.

A neoliberalizmus sajnálatos módon – mivel harmadikutas ideológia – az állami beavatkozás és a korlátozott laissez-faire keveréke. Tehát azoknak, akik nem állnak a helyes gazdaságelmélet talaján, valóban úgy tűnhet, hogy a neoliberálisok tényleg befolyással bírnak megannyi területen, majd tovább állhatnak és levonhatnak bármilyen konklúziót, ami alátámasztja az előítéleteiket.

Másképpen fogalmazva, ha az ember szeretne korrelációt találni a szegénység létezésére és a neoliberalizmus létezésére bizonyos területeken, nem lesz nehéz dolga. Ha az ember szeretne korrelációt találni a neoliberalizmus létezése és a növekvő életszínvonal között, azt is megtehet.

A probléma az, hogy a korreláció nem jelöl oksági viszonyt, és az egyetlen kiút ebből, ha visszatérünk az alapvető közgazdaságtani elvek tanulmányozásához.

Monbiot ezt természetesen nem teszi meg. Megalkotott egy érdekes történelmi és szociológiai elméletet – bármi közgazdasági érv nélkül – amelyben a neoliberalizmus felemelkedése megannyi társadalmi gondot megteremtett. Ha azonban Monbiot elemzésére támaszkodunk, akkor csak találgatni tudunk arról, hogy a neoliberalizmus melyik aspektusa okozta az állítólagos problémákat.

Oszd meg ezt a bejegyzést:
Book Cover 0Book Cover 1Book Cover 2Book Cover 3Book Cover 4Book Cover 5
Book Cover 0Book Cover 1Book Cover 2Book Cover 3Book Cover 4Book Cover 5
Book Cover 0Book Cover 1Book Cover 2Book Cover 3Book Cover 4Book Cover 5
Book Cover 0Book Cover 1Book Cover 2Book Cover 3Book Cover 4Book Cover 5
Book Cover 0Book Cover 1Book Cover 2Book Cover 3Book Cover 4Book Cover 5
Book Cover 0Book Cover 1Book Cover 2Book Cover 3Book Cover 4Book Cover 5
Book Cover 0Book Cover 1Book Cover 2Book Cover 3Book Cover 4Book Cover 5
Book Cover 0Book Cover 1Book Cover 2Book Cover 3Book Cover 4Book Cover 5
Book Cover 0Book Cover 1Book Cover 2Book Cover 3Book Cover 4Book Cover 5
Book Cover 0Book Cover 1Book Cover 2Book Cover 3Book Cover 4Book Cover 5
Book Cover 0Book Cover 1Book Cover 2Book Cover 3Book Cover 4Book Cover 5