#Klasszikus liberalizmus
#libertarianizmus
#anarcho-kapitalizmus
#osztrák közgazdaságtani iskola
logo
Táborszki Bálint, Richard M. Ebeling, Jeffrey A. Tucker, Ryan McMaken, Jeff Deist, Philipp Bagus, Jörg Guido Hülsmann, Roberto Ledezma, José Niño és Iván Carrino

De mi az a neoliberalizmus?

José Niño:

Argentína hamis „neoliberalizmusa”

Így közvetlenül elküldheted az ebook olvasódnak is az esszét
FIGYELEM!

Ez egy fejezet Táborszki Bálint De mi az a neoliberalizmus? című könyvéből! Ha szeretnéd a többi fejezetet is elolvasni, használd a képernyő sarkában található tartalomjegyzék gombot. A teljes könyv ingyenes letöltéséhez vagy a nyomtatott verzió megvásárlásához kattints a borítóra.

Táborszki Bálint, Richard M. Ebeling, Jeffrey A. Tucker, Ryan McMaken, Jeff Deist, Philipp Bagus, Jörg Guido Hülsmann, Roberto Ledezma, José Niño, Iván Carrino: De mi az a neoliberalizmus?

2019. augusztus 11-én Alberto Fernández és Cristina Fernández de Kirchner jelentős győzelmet aratott a hivatalban levő elnök, Mauricio Macri ellen az argentin előválasztások alkalmával. A teljesítményük alapján versenybe szállhatnak az országos választáson 2019. október 27-én. Miután 16 ponttal győztek, a politikai baloldalon sokan ezt Macri állítólag neoliberális politikájának erélyes elutasításaként értelmezik.

Neoliberalizmus:

Tény vagy képzelgés?

A Macri kormányzata elleni imént említett „neoliberális” vád jellemző szitokszó a latin-amerikai politikában és általában jobboldali kormányok, illetve a piacok melletti névleges elköteleződésük ellen szokták intézni azt. A közvélemény úgy tartja, hogy ezek a kormányok éjt nappallá téve dolgoznak azon, hogy radikális szabadpiaci intézkedéseket ültessenek a gyakorlatba, ami magába foglalja a gazdaság minden szektorának privatizálását, az állami kiadások drasztikus csökkentését és a szabályozások megnyirbálását.

Ha ezeket a kritikákat fenntartások nélkül elhinnénk, azt gondolnánk, hogy a latin-amerikai országok jó úton haladnak egy libertárius politikai rend felé minden alkalommal, amikor segítségért folyamodnak az IMF-hez. A tényleges politikai intézkedések tüzetes vizsgálata – a szenzációhajhász médianarratívák helyett – azonban azt mutatja, hogy ez az álláspont hibás. Sok esetben azt láthatjuk Latin-Amerikában – mint ahogy most is Argentínában – hogy soha nem történt a szabadpiac felé való tényleges elmozdulás. Ezek a kormányok a legjobb esetben is csupán az előző populista rezsimek költségvetési túlkapásait próbálják korrigálni.

A kormányfő összehordhat fűt-fát a szabadpiacról, de a politikai intézkedések egészen másról tanúskodnak. Szökőévente talán a helyes intézkedéseket hozza egy-egy kormány, de az intézményes fásultság és a piaci reformok megvalósításához szükséges politikai akarat hiánya mindig visszasodorja ezeket az országokat a gazdasági középszerűség útjára. Erre kiváló példa Macri Argentínája.

Macri elődje, Cristina Fernández de Kirchner (CFK) az intervencionista intézkedések hosszú listáját ültette gyakorlatba, mint a devizakereskedelem szabályozása, az árszabályozás és az állami támogatások, hogy korrigálja a „neoliberális” 1990-es évek hibáit. A mezőgazdasági termékek magas árai révén Argentína el tudott evickélni a huszonegyedik század első évtizedében. CFK politikája azonban súlyos károkat kezdett okozni az argentin gazdaságban, amint csökkenni kezdtek az árak. 2014-re Argentína bejelentette, hogy fizetésképtelenné vált, az infláció pedig két számjegyű magasságokba szökött. A 2014-es fizetésképtelenséget követő egyre növekvő elégedetlenség természetes módon előkészítette a terepet Macri 2015-ös megválasztásához.

A Macri-kormány eltúlzott szabadpiaci bizonyítványa

Úgy tekintettek Macri „non-peronistaként” jellemzett elnökségére, mint ami a Kircher-kor populista politikájának elutasítása. Macri kormánya azonban betessékelte a gazdasági instabilitás ismétlődő ciklusának egy újabb fázisát, ami az argentin gazdaság elmúlt 70 évét jellemezte. Miután éppen hogy megnyerte a választást és nem irányítja az argentin kongresszust, Macri jelentős intézményes fásultsággal találta szembe magát, amikor megpróbált bevezetni bármilyen jelentőségteljes gazdasági reformot.

Juan Carlos Hidalgo, a Cato Institute latin-amerikai politikai elemzője a következőképpen magyarázta meg a dilemmát, amivel Macri az elnöksége alatt szembe találta magát:

Nem könnyű feladat eltörölni a deviza- és árkontrollokat, visszaszorítani az állami támogatásokat, csökkenteni a kiadásokat és megzabolázni az inflációt. A kérdés a kezdettől fogva az volt, hogyan fogja Macri megközelíteni ezeket a reformokat. A fokozatosságot választotta. Gyorsan eltörölte a devizakontrollt és visszavezette Argentínát a nemzetközi kötvénypiacokra, de nem sikerült csökkentenie az állami kiadásokat. Így megmaradtak a magas adók, a magas infláció és a magas költségvetési hiány.

Ahelyett, hogy vakmerő piaci reformokat vezetett volna be, a legjártabb utat – a fokozatosságot – választotta. A sarokba szorított Macri így arra kényszerült, hogy 57 milliárd dolláros mentőcsomagot kérjen az IMF-től. Az IMF-fel való üzletelés mindig vegyes eredményeket produkál. Macrinak egyrészt sikerült csökkentenie a kiadásokat. Másrészről növelte az adókat és az infláció megfékezésének kudarcos próbálkozásaképpen még az árkontrollokat is visszahozta. Ez nem pont az, amire most szüksége van Argentína gazdaságának.

Argentínának a szabadpiacra van szüksége

Amin Argentína átesik, az egy szomorú helyzet, amit el lehetett volna kerülni, ha az ország Chiléhez hasonlóan liberalizálja a gazdaságát az 1970-es és 1980-as években. Argentína sajnos nem tanulta meg ezt a leckét, így tovább botladozik azon a kitaposott populista körforgáson, amin évtizedeken át menetelt. Bár nem egy Venezuela, az, hogy nem hajlandó elfogadni a koherens piacpárti politikát, további gazdasági visszaeséseknek szolgáltatja ki az országot és nyitva hagyja a politikai rendszere ajtaját a demagógok előtt.

Az argentinoknak minden okuk megvan arra, hogy mérgesek legyenek Macri jelenlegi kormányára. 2019 decemberére 53 százalékos inflációt jósólnak. Ismét felmerült, hogy talán fizetésképtelenséget kell bejelentenie, ami a kilencedik alkalom lenne. Argentína 7-szer vált fizetésképtelenné 1950 óta.

Argentína esetén úgy tűnik, hogy nehezen halnak ki a régi politikai szokások. Így függetlenül attól, hogy ki nyeri meg az októberi választásokat, az argentin nép csak vesztesen távozhat.

Oszd meg ezt a bejegyzést:
Book Cover 0Book Cover 1Book Cover 2Book Cover 3Book Cover 4Book Cover 5
Book Cover 0Book Cover 1Book Cover 2Book Cover 3Book Cover 4Book Cover 5
Book Cover 0Book Cover 1Book Cover 2Book Cover 3Book Cover 4Book Cover 5
Book Cover 0Book Cover 1Book Cover 2Book Cover 3Book Cover 4Book Cover 5
Book Cover 0Book Cover 1Book Cover 2Book Cover 3Book Cover 4Book Cover 5
Book Cover 0Book Cover 1Book Cover 2Book Cover 3Book Cover 4Book Cover 5
Book Cover 0Book Cover 1Book Cover 2Book Cover 3Book Cover 4Book Cover 5
Book Cover 0Book Cover 1Book Cover 2Book Cover 3Book Cover 4Book Cover 5
Book Cover 0Book Cover 1Book Cover 2Book Cover 3Book Cover 4Book Cover 5
Book Cover 0Book Cover 1Book Cover 2Book Cover 3Book Cover 4Book Cover 5
Book Cover 0Book Cover 1Book Cover 2Book Cover 3Book Cover 4Book Cover 5